Polonia şi Germania, lideri detaşaţi în exportul european de ferestre şi uşi

grafic_exporturi_2015

Recent compania poloneză de studii de piaţă CAB ( Centrum Analiz Branzowych ) a dat publicităţii studiul privind exporturile de ferestre şi uşi ale principalelor ţări din Europa, pentru anul 2015.
Locul 1 este ocupat de Polonia cu peste 1,55 miliarde euro, pe locul al doilea este Germania cu 1,5 miliarde euro iar pe locul 3, la mare distanţă este Italia, cu puţin peste jumătate de miliard de euro.
Interesant este faptul că aprox. 400 milioane din exporturile poloneze sunt către Germania, valoarea totală a uşilor exportate fiind de 50 milioane euro din care 35 milioane o reprezintă uşile metalice ( din oţel ).
Deşi la prima vedere pare o concurenţă între Polonia şi Germania dacă privim mai atent, se poate constata faptul că industria poloneză este specializată în producţia tâmplăriei şi uşilor din PVC sau lemn în timp ce Germania este axată în special pe ferestre şi usi metalice sau din aluminiu – este dificil să nu se constate o împărţire evidentă a pieţei europene. Mai mult, dezvoltarea explozivă a industriei şi exporturilor poloneze s-a făcut preponderent cu fonduri europene, unde Germania este principalul contributor. Iar dacă ne uităm la structura acţionariatului sau la furnizorii de feronerie la multe din marile companii poloneze vom constatata că Germania este omniprezentă.
Unde se află România în acest top? Cele aprox. 100 milioane de euro reprezintă o cifră prea mică pentru un business atât de mare. Nu contăm la nivel european în această industrie.
Aparent există un potenţial semnificativ de creştere însă lipsa de viziune, lipsa de îndrăzneală a managerilor români dublate de incapacitatea instituţiilor statului de a-şi înţelege adevărata menire nu constituie premize serioase pentru o creştere semnificativă a exporturilor în următorii ani.



(Articolul următor) »