Meniu principal

Montarea usilor de protecţie la metrou: între necesitate şi un posibil nou „tun” pe banii publici

metro_paris_screen

În decembrie anul trecut, ştirea privind crima din staţia de metrou Dristor a şocat întreaga ţară: pe scurt, o tânără în vârstă de 25 de ani a murit, fiind împinsă intenţionat în faţa garniturii de metrou care intra în staţie.
Tragicul eveniment a declanşat o puternică emoţie în societate, lucru speculat imediat de autorităţi şi politicieni care s-au întrecut în promisiuni imediate şi rapide privind măsuri de protecţie a călătorilor.

Cum emoţia socială s-a stins rapid, subiectul a fost dat uitării. Până acum doua săptămâni când pe Ziare.com un articol anunţa ca informaţie certă, faptul că Vom avea uşi de protecţie la metrou, însă doar într-o staţie, semn că oportunitea deschisă de tragicul eveniment nu a fost uitată.

Articolul este de fapt o preluare a unor informaţii publicate pe Profit.ro în care este dezvăluită propunerea venită din partea unei asocieri de firme private care au iniţiat discuţii cu Metrorex pentru montarea unor uşi culisante în staţia de metrou Victoriei 1, sub forma unui proiect-pilot.

În articolul publicat de Profit.ro este inclusă şi reacţia mai reţinută şi nuantaţă a oficialilor Metrorex:

aglomeratie_metrou_2018„Pentru sporirea siguranței cetățenilor la metrou, Asocierea TIAB – Grupul VINCI LOGIC IT CONSULT SRL a propus Metrorex implementarea unui «sistem de protecție a călătorilor din stațiile de metrou prin instalarea de platforme cu uși culisante la peron», în stația de metrou Victoriei 1.
Ca orice propunere primită, în acest sens, se poartă discuții pentru stabilirea căilor de urmat pentru propunerea tehnică, clarificarea aspectelor tehnice și a celor legale pentru implementarea unui astfel de proiect pilot. Implementarea unui proiect- pilot se realizează doar în baza reglementărilor legale”.

Se pare că totuşi s-a trecut deja de faza unor simple discuţii şi propuneri; neoficial, un document aflat în posesia Profit.ro relevând că „Metrorex a acceptat de principiu derularea unui proiect-pilot în stația Piața Victoriei 1, ca urmare a solicitării transmise de Asocierea TIAB – Grupul Vinci. 

Fiind vorba de o investiţie care depăşeste lejer câteva zeci de milioane de euro, procedurile legale presupun redactarea unor studii de pre-fezabilitate și fezabilitate care să indice soluțiile tehnice optime pentru instalarea unor astfel de sisteme de protecție şi, ulterior, iniţierea şi derularea unor licitaţii transparente.
Deocamdată nu există surse de finanţare certă, procedurile legale sunt doar la început iar unii, se pare deocamdată doar au „furat puţin startul” pentru a fi în pole position. Desigur, tot este în interesul şi pentru siguranţa călătorilor!

Articolul complet Profit.ro este disponibil aici

Sursa foto: Observatory of Automated Metros