Două ştiri din Europa şi o stare de fapt din România

europe-news

Italia – Bologna

Acord între ANFIT şi ADICONSUM

ANFIT_logo

Pentru prima dată o asociaţie a producătorilor de uşi şi ferestre din Italia ( ANFIT ) a încheiat un acord de colaborare / parteneriat cu o organizaţie de protecţie a consumatorilor ( ADICONSUM ).
Acordul cadru prevede constituirea unui mecanism comun al cărui obiectiv este lupta contra practicilor comerciale neloiale din domeniul producţie şi montajului uşilor şi ferestrelor şi promovarea produselor „Made in Italy”, stimulând în acest fel producţia internă şi promovarea produselor de calitate şi agrementate. Mai mult, se va întocmi o listă a producătorilor certificaţi, se va realiza un Cod de Conduită şi va fi încheiat un protocol cu proceduri clare de soluţionare a eventualelor dispute dintre consumatori şi fabricanţi.
Sub motto-ul „Protecţie şi transparenţă”, în urma acestui acord se vor derula campanii comune de informare a consumatorilor privind drepturile acestora şi aplicarea corectă a legislaţiei naţionale şi europene ( în special pentru produsele antiefracţie, antifoc sau de securitate )  urmărindu-se construirea unei relaţii de încredere între consumatori şi producători.

 

Germania – Berlin

Protest VFF faţă de favorizarea în achiziţiile publice din Germania a uşilor şi ferestrelor low-cost

logo-VFF

Sutele de mii de azilanţi sirieni din Germania au forţat autorităţile să demareze un program intensiv de construire de locuinţe sociale. Fondurile insuficiente, numărul mare de unităţi care se doresc a fi construite şi termenul scurt de implementare au dus la relaxarea procedurilor de achiziţii şi a condiţionărilor existente în caietele de licitaţii, printre acestea apărând şi punctaj special privind „preţul cel mai mic” ( atât de des întâlnit în România ultimilor ani ! ). S-a creat astfel o nişă prin care au pătruns producătorii est-europeni care au început să câştige licitaţiile, participând cu produse şi soluţii low-cost.
Drept consecinţă, zilele acestea, una dintre cele mai puternice organizaţii ale producătorilor germani ( VFF )  a adresat o scrisoare de protest Cancelarului Merkel, solicitând aplicarea aceloraşi reguli atât pentru companiile germane cât şi celor non-germane, doar simpla liberalizarea a pieţei nefiind suficientă, în condiţiile în care foarte multe dintre companiile est-europene beneficiază de finanţări UE iar condiţiile de producţie din ţărilor lor sunt mult mai puţin restrictive decât cele din Germania.

Ce au în comun cele două ştiri?

Răspuns: existenţa unor organizaţi patronale/profesionale puternice, capabile să acţioneze sau să reacţioneze în piaţă şi în faţa autorităţilor de stat. Există aşa ceva în România? Lipsesc cu desăvârşire! Cine apară şi protejează interesele companiilor din România? Nimeni!
Să ne mai mirăm atunci că piaţa românească este invadată de produse de proastă calitate din Asia? Că majoritatea achiziţiilor publice sunt căpuşate de firme de casă, fără trecut şi fără viitor  iar produsele folosite sunt de cele mai multe ori de proastă calitate? Că există în clădirile din România improvizaţii şi soluţii constructive inacceptabile în orice altă ţară europeană?
Poate Italia sau Germania nu sunt cele mai bune exemple. Dar exemplul Poloniei îl putem urma? Polonezii au peste 2.500 de firme în domeniu iar asociaţia acestora, POiD este una foarte puternică şi influentă.
Iar dacă patronii români nu au exerciţiu şi experienţa conlucrării şi solidarităţii de breaslă, un prim pas în constituirea unei asociaţii nu l-ar putea face, în acest caz, reprezentanţele străine prezente în România?
Subsidiarele poloneze ale unor companii precum Hörmann, Geze, Dorma, Roto, Schüco, Henkel, Fischer, G-U, Siegenia sau Reynaers au reuşit să se asocieze în Polonia. În România, cine sau ce le impiedică sa facă acelaşi lucru?